Köpeklerde Rutin Sağlık Programı

• 17.08.2012 12:13:48

Hafta hafta ve ay ay köpeğinizin rutin sağlık programları

KÖPEK RUTİN SAĞLIK PROGRAMI
6-8 Haftalık

• Fiziksel muayene
  • Dışkı Muayenesi ( İç parazitler yönünden )
  • Parazit Tedavisi ( İç – Dış parazit yönünden )
  • Puppy DP aşısı ( Gerekli görüldüğü durumlarda )
  • Karma Aşı ( Distemper,Hepatitis,Parainfluenza,Parvovirus ve Leptospirosis'e karşı )
  • Corona Aşısı

9-12 Haftalık

• Karma Aşı Tekrar
  • Corona Aşısı Tekrar
  • Bordotella'ya karşı aşılama

12-14 Haftalık

• Bordotella'ya karşı aşılama tekrarı
  • Kuduz Aşısı ( Rabies )

5-6 Aylık

• Diş Muayenesi
  • Dişi Köpek Kısırlaştırma ( OvarioHysterectomy ) Yapılan araştırmalar da ilk kızgınlıktan önce yapılan OHE operasyonu ile ilerde meme kanseri olma ihtimalini düşürdüğü saptanmıştır
  • Erkek Köpek Kısırlaştırma ( Orchiectomy ) Erkek köpeklerde kısırlaştırmanın, bölge savunma duyarlılığında ve saldırganlıkta azalma yine bölge belirlemede kullandığı, idrarla iz bırakma işlemini düşürdüğü veya yok ettiği, prostat kanseri olma ihtimalini düşürdüğü görülmüştür.
  • Chip Takılması ( Derialtı )

Yetişkin Köpekler

• Karma Aşı ( Yılda bir )
  • Bordotella'ya karşı aşılama ( Yılda bir )
  • Kuduz Aşısı ( Yılda bir )
  • Corona Aşısı ( Yılda bir )
  • Dışkı muayenesi parazit yönünden ( Yılda bir )
  • İç Parazitlerden koruma ve tedavi ( İki ayda bir )
  • Dış Parazitlerden koruma ve tedavi ( Kışın iki ayda bir, yazın ayda bir )
  • Risk varlığında ve gerekli görüldüğünde Lyme hastalığı ve mikozis profilaksisi için aşılama yapılır.

Açıklamalar
Fiziksel Muayene köpeğinizin düzenli sağlık kontrollerindeki en önemli adımdır. Köpeğiniz problemlerini size anlatamaz. Köpeğinizde oluşabilecek anormal bir durum örn; kalp çarpıntıları, ateşlenmeler, bölgesel ağrılar, ufak şişlikler ancak veteriner hekiminizin yaptığı fiziksel muayeneler ile tespit edilebilir. Bu şekilde erken fark edilen bazı durumların ilerde oluşabilecek büyük problemleri engelleyebilir. Bunun yanı sıra veteriner hekiminiz tarafından yapılan bu düzenli muayeneler, köpeğinizin beslenme ve bakım ile ilgili standartlarının belirlenmesinde faydalı olmaktadır.

Köpek Gençlik Hastalığı ( Canine Distemper ), köpeklerin olduğu her yerde mevcuttur. Yavru köpeklerin birincil derecede kaybını yaratan hastalıktır. İlk işaretleri iştahsızlık, halsizliktir. İlerledikçe öksürük, ishal, gözler ve burunda akıntı başlar. Daha sonra virüs beyin ve omurilik dokusuna yerleşir. Halsizlik, salya akıntısı, kas spazmı ve felç görülebilir. Bu sinirsel işaretler aylar yıllar sonra ortaya çıkabilir.

Infectious Canine Hepatitis, ilk önce karaciğeri etkiler. İlerleyen dönemlerde şiddetli böbrek hasarına neden olur. Ölüm oranı yaklaşık %25 tir. Hastalığın belirtileri depresyon, halsizlik, sarılık, karın ağrısıdır. Bu virüs köpekler arasında direkt temas, idrar, dışkı ve salya ile bulaşır.

Adenovirus ve Parainfluenza, solunum yolları, trake, ve akciğerlerde hastalık oluşturan iki önemli etkendir. İlk belirtileri sert öksürme ve iştah kaybıdır. Bu virüsler hava yolu ile bulaşır. Kuvvetli bir bağışıklık sistemi bu hastalıkların üstesinden gelebilir. Fakat düşük bağışıklık, kötü koşulların devamı ile olaya karışabilecek ikincil bakteriyel hastalıklar nedeni ile hastalık zatürreye dönüşebilir. Tedavi bu haliyle zorlaşabilmektedir.

Tracheobronchitis ( Canine Cough ), köpeklerde gözlenen bulaşıcı bir solunum yolları enfeksiyonudur. Bu hastalık Bordetella Bronchiseptica ve birkaç virüs tarafından oluşturulur. Canine Cough çok bulaşıcıdır. Biz pansiyonlarda kalıcak, eğitime gidicek, çoklu köpek topluluklarına girebilecek, operasyon olucak köpeklere bu hastalığa karşı aşının yapılmasını tavsiye ediyoruz. Petshoplardan ve yetiştirici çiftliklerinden aldığınız yeni yavrunuzda bu aşının mutlaka olması gerekmektedir.

Parvovirüs ( Kanlı İshal ), genellikle barsaklardaki hücrelere yerleşen, kusma ve ishale neden olur. İshal sulu ve kanlı olur. Yavru ve yetişkinlerde ölüm oranı oldukça yüksektir. İlk belirtiler ateş, depresyon ve iştah kaybıdır. İlerleyen dönemde sıvı kaybı nedeniyle oluşan şok ve kan zehirlenmesi nedeniyle ölüm gerçekleşir.

Kuduz ( Rabies ), sinir hücrelerine saldırarak beyine yerleşir. İnsan ve diğer bütün memeliler kuduz virüsünden etkilenebilir. Hastalığın kaynağı genel olarak vahşi hayattır. Bütün virüs kapan köpekler ölür veya itlaf edilir. Hastalık virüs taşıyan salyanın, ısırma ve derideki çatlaklardan vücuda girişi ile oluşur. Ülkemizde her yıl aşılamanın yapılması zorunludur.
Leptospirosis, bakteriyel bir hastalıktır. Salya, sulu dışkı, idrar ile bulaşır. Karaciğer ve böbreği etkileyerek hayati tehlikeler doğurur. İnsanlara bulaşır.

Kalp Kurdu ( Heartworm ), her yaştan köpeği etkileyebilir. Bu paraziti taşıyan bir sineğin köpeğinizi ısırması sonucu bu hastalığı bulaştırır. Sadece bir kurtçuk devamlı öksürmeye, nefes alma zorluklarına, kusmaya bazı vakalarda köpeğinizin kaybına neden olur. Yetişkin köpeklerde bu hastalığın tedavisi için herhangi bir onaylanmış ilaç yoktur. Korunma en etkili yöntemdir. Belirli periyotlarla uygulanan iç parazit ilaçları bu etkenin köpeğinizin gelişimini ortadan kaldırır.